Julklappar

Hmm, visst är det svårt, det här med julklappar. Jag älskar julen! Så är det bara, för mig är julen det enda heliga som finns kvar från min barndom, det enda som jag vill ska vara precis som det var då. Varför är det egentligen så? Vet inte. Men jag fullkomligt älskar julen. Men med julen kommer ju vissa problem också. Jag tycker om julstämningen, lukterna, maten, musiken, värmen och JULKLAPPARNA! Varför ska det vara så svårt att erkänna att man älskar att få julklappar. Vi vuxna är alltid så diplomatiska, "Nej men i år köper vi bara till barnen. Det är ju ändå deras högtid" Ja, men då köper vi julklappar till barnen för a´1000 kr/st och så skiter vi i att ge varandra något. Jag vet inte men, har ni sett ögonen på en vuxen person som får en julklapp, fint inslagen i julpapper, med snöre och allt. Ögonen glimmar till, ett litet barnsligt leende och fingrarna ivrigt och ovant fumlande på tejpen. De få vuxna som får en julklapp öppnar julklappen som om de vore barn, så fort de får detta paket i händerna färdas de tillbaka till barndomen. Vissa öppnar sakta, tejp för tejp avlägsnar de papperet, ögonen glimmar, föräväntan ligger utanpå kroppen, det går att ta på känslan, känslan de trodde att de inte hade kvar. Andra river upp paketet, sliter upp det, som om rädlsan att någon ska ta ifrån dem paketet tvingar dem att snabbt slita upp paketet, jag kan nästan slå vad om att de öppnade paketen på precis samma sätt när de var barn. Den här upplevelsen har vi skalat bort, eliminerat, stängts ute från därför att vi är "vuxna" och "vuxna" håller inte på med julklappar, vi ger inte till andra vuxna. Vi ger bara till barnen, dyra, fina, jämförbara presenter som visar hur mycket vi älskar dem. Desto dyrare paket, desto mer kärlek. Men jag har gjort en avancerad uträkning. Om vi tar alla pengar som vi lägger ner på julklappar på barnen och delar upp dem på antal man skulle vilja köpa till. Då har vi i alla fall råd att ge alla vi älskar, oavsett ålder, en julklapp på jul. Barnen får en billigare klapp, so what! de får lära sig pengarns värde. De vuxna får ge och ta emot små gåvor, alla får känna sig utvalda och uppskattade. It´s a winn winn situation som jag brukar säga, det borde vara lag på att alla ska ge julklappar till varandra. *stampar med foten och vill ha!* 





Kommentarer
Postat av: Catarina

Underbart..har aldrig hört någon beskriva en vuxen som vår julklappar förr..Det är alltid barnen som ska var i centrum. När det är jul är vi ju alla barn... KUL...

2008-12-17 @ 22:20:28
Postat av: Ellenor

Jag är helt och hållet för förslaget =) Men så vet jag att jag har en julklapp att vänta ute i Martins bil också =)

2008-12-18 @ 11:37:21
URL: http://inlevelse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0