Hund...pengar och lite annat...

...Ok, sähär är det. Jag har i två månader nu suttit på blocket varje dag och sökt med ljus och lyckta efter en hund till oss. Detta är den bistra sanningen jag nu har kommit fram till.

1. Hundar är dyra - hur har folk råd??

2. Små hundar är populära - en fördom att de är enklare?

3. Små hundar är dyrare än stora - mycket dyrare.

4. De flesta annonser är på små hundar - valpar - runt 7000 - 15000. Blandras eller renras. Det finns även många annonser på amstaff. Inte allfför ovanligt att folk vill omplacera en amstaff på runt 6 - 18 månader. Slutsats: den hundrasen behöver en van ägare? Även amstaffvalpar är vanliga - jag vill inte ha en amstaff.

5. Omplaceringar är generellt ovanliga. Ofta är det stora blandrashundar som omplacerars, ex. golden, schäfer, doberman, jämthund, rottweiler...- många inser att de inte har plats, tid, ork?

6. Ibland, ytterst sällan, dyker det upp en liten hund som ska omplaceras. Då är den 1. en problemhund 2. en mycket dyr hund 3. redan såld. Vi har en smärtgräns på 3000 kr.

7. Jag har svarat på en handfull annonser, men inget har passat. De 'är ofta redan sålda eller så har jag provat med att pruta och det har inte alltid varit så lyckat så... som det ser ut nu går det tungt med hundskaffandet.
 
Men men, livet går vidare ändå. Men jag undrar hur folk har råd att lägga ner så mycket pengar på en hund, varje dag... Jag menar, hundarna hinner nätt och jämt hamna på blocket innan de är sålda? Hur har folk råd? Och det är inte få hundar som säljs, en jädra marknad. Här måste det sparas och gnetas för att lägga undan 1000 kr till skor åt Lucke, men hundar för 8000-10000 tusen verkar folk köpa dagligen? Kanske det är så att vi tillhör den "fattiga" underklassen, jag som i alla fall trodde (med 5 års akademikerstudier i bakfickan och en enligt mig hyfsad lön) att man tillhörde medelklassen?! Vad är förresten en hyfsad lön? Hur mycket är dålig lön, bra lön, skitbra lön? Jag har helt ärligt inte en aning, någon som vet?

Sitter för mig själv i kväll, har en "egen stund". Linus och Kajjan är hos pappor. Lucke och Robban är på gården. Jag sitter helt ensam och bara... är... ingen som tjatar, inga måsten och inget liv runt mig! Skön! Förkylningen har iof vandrat till näsan, den rinner. Inte näsan då, men innehållet! Men som jag sa till min kära vän Catarina, det stoppar inte mig från att komma till henne på fredag och surra över lite god mat och ett glas vin. Även om hon hotade med frostkyla i lägenheten. Robban jobbar och jag har inga barn, de fredagarna passar jag på att umgås med henne. Då får Robban hämta mig efter han slutat =) Perfekt.

Nu - TV!


Kommentarer
Postat av: Catarina

Vad kul att du kommer på fredag, jag slutar vid tretiden så då möts vi i stan och planerar middag..och vi måste köpa ljus så att vi kan elda upp värme... just nu har jag 18 grader och det är kallt... och hundar är dyra, jag hade riktig tur när jag fick köpa Dexter har jag förstått...Vi ses..:)

2009-02-04 @ 21:23:14
Postat av: Mia

Hej! jag kikar också mkt på blocket, för skojs skull inte för att det blir någon fler. men det är sjukt vad hemskt många amstaff det finns för omplacering. Visst att jag har försökt lura på någon Grimar (ett flertal gånger) Men att sätta ut en annons på en så ung hund, man måste ju ge den en chans. Se bara på hur bra Grimar är nu om man jämför med förut! men fortsätt leta! det är säkert värt det när ni väl hittar eran hund!

2009-02-04 @ 22:57:50
Postat av: jessicapessica

Hm... Förstår tänket med att köpa en "billig" hund. Men om man vänder på det (som med tatueringskostnad) och slår ut kostnaden på om man köper den hund man verkligen vill ha per dag, så blir det inte så dyrt. Såg någonstans att en hund kostar med alla omkostnader (försäkring, mat, vet. och inköp) omkring 10/dag förutsatt att man har hunder i 10 år. Är det dyrt för en familjemedlem?



Å andra sidan, är man beredd att betala 36500:- för en hund?

2009-02-05 @ 07:34:52
URL: http://brusiperiferin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0