Har skjutit upp skrivandet..

..varför? Jo, därför att jag numera är en positiv och glad människa och jag vägrar att gnälla mer just nu. När jag känner mig gnällig skriver jag helt enkelt inte. Inte just under denna period i alla fall. När jag läser mina gamla inlägg ser jag bara gnäll! Men det har varit bra att få gnälla av sig också, men nu har jag fokus på att vara positiv. Jag är SÅ oerhört övertygad om att JAG själv kan bestämma över hur jag ska mår. Därför, när jag mår dåligt, arbetar jag aktivt med att må bättre istället för att gnälla. Jag har annars en tendens att stanna kvar i det dåliga. Nu, när jag mår dåligt, går det ganska fort över. Jag använder samma mantra i huvudet varje gång, som faktiskt hjälper. Jag säger till mig själv att jag, Linda, bestämmer helt och själv över hur jag ska må. Jag har ett val att må dåligt och jag har ett val att må bra, vad vill jag?

Jag har läst en bok som handlar om att styra sina tankar och sitt mående. Den ideén går ut på att om man tänker en tanke som man mår dåligt av, ska man ta bort den tanken. Det låter ju enkelt =) eller hur? Men det är faktiskt inte svårare. Det gäller bara att öva upp förmågan. Hjärnan är ganska enkel faktiskt. Ditt medvetande kan påverka din hjärna och din hjärna kan då skicka andra impulser och anpassa dina tankar efter det du VILL tänka. Låt mig ge ett exempel:

Tanke: Jag är tjock
Hur känner jag när jag tänker den tanken?: Jag mår dåligt
Vill jag må dåligt?: Nej
Hur skulle jag må om jag plockade bort den tanken?: Jag skulle må bättre
Vad skulle hända om jag plockade bort den tanken?: Jag skulle slippa tänka den tanken och jag skulle slippa må dåligt.
Är det det jag vill?: Ja
Då plockar jag bort den tanken, den tanken ger mig inget positivt och jag väljer att inte tänka den.

Hjärnan har faktiskt förmågan att plocka bort tankar om man väljer att göra det. Tankar som får en att må dåligt, men det handlar om mental träning. Man kan också styra hur man ser på sig själv, otroligt nog. Om jag går förbi spegeln 100 ggr och varje gång tänker att jag ser tjock ut, då kommer naturligtvis min hjärna att tro att jag ser tjock ut. Om jag istället går förbi och medvetet tänka att jag ser smal ut, då kommer min självbild att ändras. Det är inte spegelbilden i sig som är viktig, det är vad jag ser i spegelbilden. Egentligen vet man inte vad spegelbilden visar, eftersom det är helt beroende av hur man ser dig själv i spegeln, eller hur? Det gäller att förändra saker på ett omedvetet plan och det kan man bara göra med mantra, repetition och övning, man får ge det en chans och lägga ner en del tid.

Det här kan man applicera på flera problem, allt som man mår dåligt över. Förhållande, jobb, familj osv. Jag använde metoden nyss för att lägga mitt andra stessmoment på hyllan (som jag skrev om igår). Därför tänker jag inte ens bemöda mig att skriva om det just nu. Jag mådde dåligt över det igår, sen tänkte jag att jag inte ville må dåligt och jag bestämde mig för att ta bort den tanken och må bra istället, det funkade!

Jag har kommit fram till att min räddning är mental träning och man kan hjälpa sig själv mer än man tror. Jag bestämmer ju själv hur jag ska må eller hur? Jag vet att det låter flummigt. Men denna blogg har fått mig att öppna ögonen för vad som är mitt problem. När man skriver ner saker och ting får man ett annat perspektiv på allt. Jag jobbar på det, men ingen ska tro att man förändrar sånt här snabbt. Idag är det en bra dag, har mått ganska bra ett tag nu. Vet dock allt för väl att det förändras, men jag hoppas att jag har verktygen att succesivt må bättre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0