Tror jag ska duscha snart!

Ja, det låter väl som en intressant rubrik! Faktum är att jag ska göra det och det är ju sånt min blogg handlar om, vardagliga, enkla saker för en vardaglig, enkel människa.

Just nu sitter jag dessutom och småkikar på "Det stora blå" och känner mig kulturell utav bara den, men det går över snart =) Helgen är snart till ända, men jag har sedan länge arbetat bort min söndagsångest, så det känns skönt. Med mental träning kunde jag omvandla de negativa söndagsångestkänslorna till något positivt. Söndagar är numera trevliga, mysiga och bra dagar. 

Om inte jag jobbat som lärare skulle jag vilja jobba med coaching, mental styrka och sånt. Det tror jag skulle passa mig, jag fösöker verkligen leva som jag lär. För det första så tror jag att livet består av prövningar av anledningar som vi kanske inte alltid förstår (snart får ni kalla mig religiös!) dessutom tror jag att man med hjälp av mental träning kan reducera dessa provningar till överkomliga istället för katastrofala. Man måste tänka lösningsfokuserat och inte problemfokuserat. Exempelvis i mitt liv just nu, ibland mår jag så himla dåligt över att det är som det är med sonens skolgång, jag har verkligen bankat huvudet i väggen, i min ensamhet. Så satte jag mig ner och tänkte "om jag gör som jag alltid gjort, får vi samma resultat som vi alltid fått, vilket är ett resultat vi inte vill ha. Det gäller att tänka på alternativa lösningar och INTE gräva ner sig". Sagt och gjort, delar av förra veckan spenderade jag med att hitta andra lösningar och har nu börjat rota i det och framförallt, tagit hjälp! Det känns så otroligt mycket skönare och allt ser lite ljusare ut.

Sen brukar jag alltid sätta problemen eller prövningen i perspektiv med andra stora saker. Låt säga att vi en månad har dåligt med pengar och en sån som jag skulle kunna att deppa ihop rejält. Då brukar jag tänka på allt vi faktiskt har och att många har det sämre. Ja, jag vet! Det låter kanske lite naivt och frireligiöst, men det skiter jag i, funkar det så funkar det.

Sen en annan sak som man kan testa, om man är på dåligt humör eller känner sig nere, då brukar jag tvinga mig till att bli glad. Jag tvingar mig att le, att säga snälla saker till någon i min närhet, ger någon en kram och är sådan som jag VILL vara. Jag spelar en roll helt enkelt och på så sätt blir jag antingen på bättre humör, eller så upplever min omgivning mig gladare och det är huvudsaken. Mina barn och man ska inte uppleve mig så sur och tvär som jag så ofta kan bli. Nä, fram för ett gladare humör, då blir livet roligare. Och med tanke på alla mina existentiella funderingar måste jag hitta lösningar och tankar som gör livet lättare. Så går det när man inte föddes optimistisk. 

Men vad jag pladdrar på. Tur att denna blogg är till för mig, mitt sätt och rensa tankarna och OM det nu någon som läser och inte fattar dett dugg, så behöver jag faktiskt inte ta hänsyn till det =)

NU ska jag duscha, jag har tränat idag. Ett mycket kort pass skulle säkert någon tycka, men jag väljer att se det som beundransvärt värdefulle minuter av träning istället.   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0